ව්යාපාරිකයෙක් හෝ ව්යවසායකයෙක් වෙන ඔයාට වැඩි වියදමක් දරන්නේ නැතුව ඔයාගේ Brand එක ලොකු Target Audience එකක් අතරට අරන් යන්න ක්රමයක් තියෙන බව දැනගෙන හිටිය ද? අලෙවි ප්රවර්ධනය (Marketing Promotion) කියන්නේ මොන තරම් වියදමක් යන, මොන තරම් මහන්සියක් වෙන්න ඕන දෙයක් ද කියලා ඔයාට අමුතුවෙන් කියන්න ඕන නැහැ.
Loku Business Blog එකෙන් මේ කියලා දෙන්න යන්නේ වැඩි මුදලක් වැය නොකර, Stress නොවී ලේසියෙන්ම ඔයාගේ Business එක Promote කරගන්න කලාවක් ගැන.
අලෙවි ප්රවර්ධනයේදී ඔයාට පුළුවන්කම තියෙනවා සෘජුවම ඔයාගේ Target Audience එකට ඔයාගේ නිෂ්පාදන හෝ සේවා ගැන සන්නිවේදනය කරලා Promotion කරන්න. මේකට කියනවා Direct Promotion කියලා. නමුත් ඔයාට සෘජුවම මැදිහත් නොවී ඔයාගේ නිෂ්පාදන හා සේවා ඔයාගේ Target Audience එක අතරට අරන් යන්න ක්රමයක් තියෙනවා. ඒකට කියන්නේ Cross Promotion කියලා. මෙතැනදි වෙන්නේ, වෙනත් ව්යාපාරයක් සමග හවුල්වෙලා ඔයාගේ ව්යාපාරය වැඩි පිරිසක් අතරට අරන් යන එක.
මුලින්ම ප්රායෝගිකව දැකලා තියෙන උදාහරණ කීපයක් ගැන මතක් කරන්නම්.
ඔයා දැකලා ඇති Burger King එකට ගියාම එයාලගේ නිෂ්පාදන එක්ක Coca-Cola එකත් Promote කරනවා.
එහෙම නැත්නම් සමහර වෙලාවට දැකලා ඇති ඔයා ගන්න කෑමක් එක්ක Coca-Cola එකක් Free ලැබෙනවා කියලා ඒ ගැන Promote කරනවා.
එහෙම නැත්නම් කෑම රෙසිපි ගැන කියලා දෙන YouTube Channel එකක වීඩියෝ එකක් බලද්දි ඒ YouTuber පාවිච්චි කරන පොල්තෙල් වර්ගය, මාගරින් වර්ගය, සෝස් වර්ගය Brand name එක හොඳින් පෙනෙන ලෙස මේසේ පැත්තකින් තියලා තිබෙනවා ඔයා දැකලා ඇති. හැබැයි වීඩියෝ එක කරගෙන යද්දි එයා විශේෂයෙන් ඒ Brand එක ගැන විස්තර කරන්නේ නැහැ. ඒ විදියට තමයි ඇඟට නොදැනෙන්න එක Brand එකක් තවත් Brand එකක් Promote කරන්නේ.
මෙන්න මේ විදියට Brands හවුලේ එකතුවෙලා කරන දේට තමයි Cross Promotion කියලා කියන්නේ.
McDonalds සහ Coca-Cola කියන Brands දෙක අතර හවුල්කාරීත්වය සැලකුවොත් McDonalds කියන්නේ ලෝකය පුරාම ව්යාප්ත වී ඇති විශ්වසනීය සන්නාමයක්. ඒ වගේ සන්නාමයක් සමග එකතු වෙනවා කියන්නේ ඔයාගේ Brand එක ගැනත් Audience එක අතර ඇති වෙන්නේ හොඳ විශ්වාසයක්.
මේ කියන්නේ එක නගරයට සීමා වුණ ව්යාපාරයක් වෙනුවට ශාඛා රට පුරා තිබෙන ව්යාපාරයක් තෝරාගන්න එක කරන්න කියලා. ඒකෙන් ඔයාට විශාල පිරිසක් වෙතට යන්න පුළුවන්. ඔයාගේ නිෂ්පාදන රට පුරා අලෙවි කරන්න ඔයාගේම ව්යාපාරයේ ශාඛා දාන්න යන වියදමත් මේකෙන් ඔයාට ඉතුරු වෙනවා.
Burger King Outlets රට පුරා තියෙනකොට Coca-Colaවලට ලොකු අවශ්යතාවයක් එන්නේ නැහැ එයාලගෙම Outlets රටේ තැන් තැන්වල හදන්න. Outletsවලට යන වියදමත් ඉතුරු කරගෙන තමන්ගේ Product එකත් හොඳට විකුණගන්න පුළුවන්කම ලැබෙන්නේ එහෙමයි.
ඔයාගේ ව්යාපාරයේ තරගකරුවෙක් එක්ක එකතුවෙලා Cross Promotion එකක් කරනවා නම් ඔයාගේ තරගකාරී පාර්ශවය මගින් ඔයාගේ සන්නාමය Promote කරගන්න අමාරුයි. ඔයා Stationery Items නම් කරන්නේ හවුල්කාර සන්නාමය විදියට Stationery Items කරන සන්නාමයක් තෝරගෙන හරි යන්නේ නැහැ.
ව්යාපාරිකයෙක් හෝ ව්යවසායකයෙක් වෙන ඔයාට වැඩි වියදමක් දරන්නේ නැතුව ඔයාගේ Brand එක ලොකු Target Audience එකක් අතරට අරන් යන්න ක්රමයක් තියෙන බව දැනගෙන හිටිය ද? අලෙවි ප්රවර්ධනය (Marketing Promotion) කියන්නේ මොන තරම් වියදමක් යන, මොන තරම් මහන්සියක් වෙන්න ඕන දෙයක් ද කියලා ඔයාට අමුතුවෙන් කියන්න ඕන නැහැ.
Loku Business Blog එකෙන් මේ කියලා දෙන්න යන්නේ වැඩි මුදලක් වැය නොකර, Stress නොවී ලේසියෙන්ම ඔයාගේ Business එක Promote කරගන්න කලාවක් ගැන.
අලෙවි ප්රවර්ධනයේදී ඔයාට පුළුවන්කම තියෙනවා සෘජුවම ඔයාගේ Target Audience එකට ඔයාගේ නිෂ්පාදන හෝ සේවා ගැන සන්නිවේදනය කරලා Promotion කරන්න. මේකට කියනවා Direct Promotion කියලා. නමුත් ඔයාට සෘජුවම මැදිහත් නොවී ඔයාගේ නිෂ්පාදන හා සේවා ඔයාගේ Target Audience එක අතරට අරන් යන්න ක්රමයක් තියෙනවා. ඒකට කියන්නේ Cross Promotion කියලා. මෙතැනදි වෙන්නේ, වෙනත් ව්යාපාරයක් සමග හවුල්වෙලා ඔයාගේ ව්යාපාරය වැඩි පිරිසක් අතරට අරන් යන එක.
මුලින්ම ප්රායෝගිකව දැකලා තියෙන උදාහරණ කීපයක් ගැන මතක් කරන්නම්.
ඔයා දැකලා ඇති Burger King එකට ගියාම එයාලගේ නිෂ්පාදන එක්ක Coca-Cola එකත් Promote කරනවා.
එහෙම නැත්නම් සමහර වෙලාවට දැකලා ඇති ඔයා ගන්න කෑමක් එක්ක Coca-Cola එකක් Free ලැබෙනවා කියලා ඒ ගැන Promote කරනවා.
එහෙම නැත්නම් කෑම රෙසිපි ගැන කියලා දෙන YouTube Channel එකක වීඩියෝ එකක් බලද්දි ඒ YouTuber පාවිච්චි කරන පොල්තෙල් වර්ගය, මාගරින් වර්ගය, සෝස් වර්ගය Brand name එක හොඳින් පෙනෙන ලෙස මේසේ පැත්තකින් තියලා තිබෙනවා ඔයා දැකලා ඇති. හැබැයි වීඩියෝ එක කරගෙන යද්දි එයා විශේෂයෙන් ඒ Brand එක ගැන විස්තර කරන්නේ නැහැ. ඒ විදියට තමයි ඇඟට නොදැනෙන්න එක Brand එකක් තවත් Brand එකක් Promote කරන්නේ.
මෙන්න මේ විදියට Brands හවුලේ එකතුවෙලා කරන දේට තමයි Cross Promotion කියලා කියන්නේ.
Cross Promotion එකක් හරියට කරන්න නම් අනිවාර්යෙන් සැලකිලිමත් වෙන්න ඕන මොනවා ගැන ද?
– ඔයාගේ හවුල්කරු (Partner) විදියට විශ්වසනීය සන්නාමයක් තෝරගන්න
McDonalds සහ Coca-Cola කියන Brands දෙක අතර හවුල්කාරීත්වය සැලකුවොත් McDonalds කියන්නේ ලෝකය පුරාම ව්යාප්ත වී ඇති විශ්වසනීය සන්නාමයක්. ඒ වගේ සන්නාමයක් සමග එකතු වෙනවා කියන්නේ ඔයාගේ Brand එක ගැනත් Audience එක අතර ඇති වෙන්නේ හොඳ විශ්වාසයක්.
– Multiple touchpoints ගැන සැලකිලිමත් වෙන්න
මේ කියන්නේ එක නගරයට සීමා වුණ ව්යාපාරයක් වෙනුවට ශාඛා රට පුරා තිබෙන ව්යාපාරයක් තෝරාගන්න එක කරන්න කියලා. ඒකෙන් ඔයාට විශාල පිරිසක් වෙතට යන්න පුළුවන්. ඔයාගේ නිෂ්පාදන රට පුරා අලෙවි කරන්න ඔයාගේම ව්යාපාරයේ ශාඛා දාන්න යන වියදමත් මේකෙන් ඔයාට ඉතුරු වෙනවා.
Burger King Outlets රට පුරා තියෙනකොට Coca-Colaවලට ලොකු අවශ්යතාවයක් එන්නේ නැහැ එයාලගෙම Outlets රටේ තැන් තැන්වල හදන්න. Outletsවලට යන වියදමත් ඉතුරු කරගෙන තමන්ගේ Product එකත් හොඳට විකුණගන්න පුළුවන්කම ලැබෙන්නේ එහෙමයි.
– හවුල්කරු ඔයාගේ ව්යාපාරයේ තරගකරුවෙක් නොවිය යුතුයි
ඔයාගේ ව්යාපාරයේ තරගකරුවෙක් එක්ක එකතුවෙලා Cross Promotion එකක් කරනවා නම් ඔයාගේ තරගකාරී පාර්ශවය මගින් ඔයාගේ සන්නාමය Promote කරගන්න අමාරුයි. ඔයා Stationery Items නම් කරන්නේ හවුල්කාර සන්නාමය විදියට Stationery Items කරන සන්නාමයක් තෝරගෙන හරි යන්නේ නැහැ.
– හවුල්කරු සහ ඔයාගේ ව්යාපාරයේ Target Audience එක සමාන විය යුතුයි
BMW සහ Louis Vuitton කියන Brands දෙක ගැන සැලකුවොත් Louis Vuitton Brand එක Promote කරන Advertisement එකකදි ඔයා දැකලා ඇති Louis Vuitton Bag එකක් අරගත්ත නිරූපිකාව යන්නේ BMW Car එකක. මේ Brands දෙක අතර තියෙන Cross Promotion එකේදි ඔයාට පේනවා ඇති Target Audience දෙක සමාන බව. Audience දෙකම Luxury Audience දෙකක්.
එතකොට LG Washing Machine එකක් පාවිච්චි කරනවා නම් Procter and Gamble Washing powder එක තමයි වඩාත් සුදුසු කියන එකත් කාලයක් Promote කළා. මේ Cross Promotion එකේදිත් Audience දෙකම එකක් බව ඔයාට පේනවා ඇති.
– ඔයා මේ වෙනුවෙන් කරන වියදම Cost effective විය යුතුයි
ඔයා විසින්ම ඔයාගේ නිෂ්පාදන හෝ සේවා ප්රවර්ධනය කරනවා නම් ඔයාට ඒකට අධික වියදමක් දරන්න වෙනවා. ඔයාට ඒ ප්රවර්ධන කටයුතුවලට විශේෂඥ සහය ගන්න සිද්ධ වෙන්න පුළුවන්. වෙළඳ ප්රචාරණ කටයුතු සහ සමාජමාධ්ය ප්රචාරණ කටයුතුවලට වෙනම ආයතනයක සහය ගන්න සිද්ධ වෙන්න පුළුවන්. ඉතින් ඔයා ඒ කරන වියදමට වඩා වියදමක් Cross Promotion එක සඳහා කරනවා නම් ඒ හවුල්කාරීත්වයෙන් ඔයාට සැලකිය යුතු ප්රතිලාභයක් හිමි වෙන්නෙ නැහැ. ඒ නිසා පිරිවැය සම්බන්ධයෙන් සැලකිලිමත් වෙන එක අත්යවශ්යයි.
Brand එකක් Promote කරන්න නැතුවම බැරි අලුත්ම මුදල් ඒකකය ගැන දන්නවා ද?
‘Attention Is The New Currency’
වර්තමානය වෙනකොට අවධානය තමයි ව්යාපාරයක වටිනාම මුදල් ඒකකය බවට පත්වෙලා තියෙන්නේ. ඔයාගේ Brand එක ගැන Awareness එක වැඩි වෙන්න වැඩි වෙන්න තමයි Sales වැඩිකරගන්න පුළුවන්කම ලැබෙන්නේ. Cross Promotion එක තුළින් ඔයාට ලැබෙන වාසියක් තමයි වැඩි පාරිභෝගික අවධානයක් ඔයාගේ Brand එකට දිනාගන්න හැකි වීම.
අවධානයෙන් අවදානම වළක්වා ගනිමු! මෙහෙම හිතන්න. ඔයාගේ Brand එක ඔයාගේම Outletsවල විතරක් නම් තියෙන්නේ සහ ඔයාගේ Social Media Platformsවල විතරක් නම් තියෙන්නේ ඒ Brand එකට ලැබෙන්නේ සීමිත අවධානයක්. ඒක ඔයාගේ Brand එකට එක්තරා අතකට අවදානමක්.
ඒත් ඔයා Cross promotion එකක් කරනවා නම් ඔයාගේ Brand එක තවත් Brand එකක් මගින් ප්රවර්ධනය වෙනවා. ඔයාගේ Brand එක ගැන නොදැන හිටිය Audience එකක අවධානය පවා Brand එකට ලැබෙන්න පටන් ගන්නවා. ඒකෙන් ලැබෙන Brand Awareness එක නිසා Cross Promotion එකක් කරන එක No Risk Campaign එකක් විදියට හඳුන්වන්නත් පුළුවන්.
Cross Promotion තුළින් ඔයාගේ ව්යාපාරය තවත් පුළුල් කරගන්න පුළුවන් කියලා දන්නවා ද?
මුලින් සඳහන් කළ Burger King සහ Coca-Cola අතර Partnership එකෙන්ම මේ ගැන කියලා දෙන්නම්. Burger එකක් විතරක් විකුණනවට වඩා ඒකත් එක්ක Coca-Cola එකකුත් දුන්නම ඒ අතර Combination එකක් හැදෙනවා. හරියට EGB නැතුව කෑම එපා කියනවා වගේ Burger එකක් එක්ක Coca-Cola එකක් ඕන වෙන තැනට මේ වැඩේ යනවා. ඒකෙන් Coca-Cola එකේ අලෙවිය වැඩි වෙනවා වගේම Burger King එකට එයාලගේ Varieties වැඩි කරලා ව්යාපාරය පුළුල් කරගන්නත් මේක හොඳ අවස්ථාවක් වෙනවා.
එයාලට ඕනකමක් තියෙනවා නම් Combo Pack එකක් හදන්න, ඒකට එයාලා Beverages වෙනම හදන්න ඕන නැහැ. Coca-Cola එකක් Add කරලා එයාලට පුළුවන් අලුත් Combo Pack එකක් හදන්න.
Cross Promotion සඳහා ඔයාට ගැළපෙන Partner කෙනෙක්/ Brand එකක් තෝරාගන්නේ කොහොමද?
1. Pick the Right Partner
ඔයාගේ Brand එකට සමාන, Audience එකට සමාන වගේම ඔයාගේ Brand Value එකට සමාන Value එකක් තියෙන Partner කෙනෙක් එක්ක විතරක් Cross Promotion එකකට යන්න.
සරලවම කියනවා නම් ඔයා අටපිරිකර වගේ පූජා භාණ්ඩ අලෙවි කරනවා නම්, ඔයාගේ ව්යාපාරයට Cross Promotion එකක් කරන්න මත්පැන් සන්නාමයක් සමග එකතුවෙලා හරියන්නේ නැහැ. එහෙම වුණොත් වෙන්නේ ඔයාගේ ව්යාපාරයට සමාජයෙන් ලොකු විරෝධතාවක් එන එක. ඔයා තෝරගන්න ඕන ඔයාගේ Audience එකට සමාන Value එකක් තියෙන Brand එකක්. හරි Partnerව තෝරගත්තේ නැත්නම් ඔයාගේ Brand එකට තියෙන Value එකත් නැති වෙන්න පුළුවන්.
2. Go Beyond Me and Me
මේකෙන් අදහස් කරන්නේ, ඔයාට මුලින්ම ඔයාගේ Brand එක ගැන අදහසක් තියෙන්න ඕන. ඔයාගේ Audience එකේ හැසිරීම මොනව වගේ ද, ඔවුන් කැමති අකමැති දේවල් මොනව ද, ආකල්ප මොන වගේ ද, ඔවුන්ට ඕන කරන්නේ මොන වගේ දේවල් ද, මෙන්න මේ කියන දේවල් ගැන ඔයාට හොඳ අදහසක් තියෙන්න ඕන. එහෙම වුණොත් විතරයි ඔයාට ගැළපෙනම Brand එක තෝරගන්න ඔයාට ලේසි වෙන්නේ.
3. Search Outside of the Box
Cross Promotion කරලා තියෙන Brands කීපයකට උදාහරණ ලිපියේ මුලදි සඳහන් වුණා. ඔයාගේ Brand එකට සමාන Brands Cross Promotion කරලා තියෙන්නේ කොහොමද කියන එක හොයලා බලලා ඒ විදියට ඔයත් Cross Promotion කළොත් සාර්ථකවෙයි කියලා ඔයාට හිතෙන්න පුළුවන්. ඔයා ආහාර සම්බන්ධ නිෂ්පාදනයක් නම් අලෙවි කරන්නේ Burger King, Coca-Cola Cross Promotion කරන ආකාරයටම ඔයාගේ Cross Promotion එකත් කරන්න ඕන නැහැ. ඔයාට පුළුවන් ඊට වඩා වෙනස්, අලුත් Technique එකක් පාවිච්චි කරන්න. ඒ නිසා රාමුවකට කොටු නොවී හැම වෙලාවෙම අලුත් දෙයක් කරන්න උත්සහ කරන්න.
4. Put Everything with a Legal Contract
ඔයා මොන තරම් විශ්වසනීය සන්නාමයක් සමග එකතු වුණත්, දන්න කියන සන්නාමයක් සමග එකතු වුණත් ඒ කිසිම දෙයක් යාළු මිත්රකම්වලට කරනවා කියලා හිතාගෙන Cross Promotionවලට යන්න එපා. ඒකට නීතිමය පසුබිමක් හදාගන්න. අදාළ නීතිමය කරුණු ගැන වගේම විශේෂඥ දැනුමත් ලබාගන්න.
5. Consistency in Similar Language
ඔයාගේ Brand එක Cross Promotion එකකට යනකොට ඒකට අරමුණක් තියෙනවා. ඒ අරමුණට සමාන අරමුණක් ඔයාගේ හවුල්කාර සන්නාමයටත් තියෙන්න ඕන. Brands දෙකේ අරමුණු align නොවුණොත් ඔයාගේ Brand එකට හානියක් වෙන්න ඉඩකඩක් තියෙනවා.
Cross Promotion එකකින් ඔයාගේ Brand Visibility, Awareness එක වැඩි කරගන්න පුළුවන් වගේම හරියන සන්නාමයක් හවුල්කරුවෙක් තෝරගන්න ඔයා අසමත් වුණොත් මේ වෙනකම් ඔයා මහන්සියෙන් ගොඩනගාගෙන තිබුණ විශ්වාසය, කීර්තිනාමය හැම දෙයක්ම නැති වෙන්නත් පුළුවන්. ඒ නිසා Cross Promotion එකක් කරද්දි මේ හැම දෙයක් ගැනම සැලකිලිමත් වෙන්න.
ඒ විතරක් නෙමෙයි, Cross Marketingවලින් ඔයාගේ Brand එක ලොකු Target Audience එකක් අතරට අරන් යනවා වගේම ඔයාට ඒ ලැබෙන පාරිභෝගිකයන්ව ජීවිත කාලෙටම ඔයාගේ ව්යාපාරය වටා රඳවා ගන්න එකත් වැදගත්. ඔයාගේ Audience එකේ ස්නායුවලටම දැනෙන්න Brand එක Market කරගන්න, දැවැන්ත ව්යාපාරයක හිමිකරුවෙක් වෙන්න, ව්යාපාරයේ දියුණුව අතරමග නතර නොවෙන විදියට ඉස්සරහට අරන් යන්න Marketing Plan එකක් හදන්නේ කොහොමද කියලා ඉගෙන ගන්න පහත Link එක Click කරන්න.
https://school.lokubusiness.lk/p/marketing-plan?affcode=1420258_ghpjvsre