ව්යාපාරයක් පටන් ගන්නකොට ගොඩක් දෙනෙක් කරන ලොකු වැරැද්දක් තමයි Market Research එකක් නොකර තමන් අනුමාන කරන දේවල් අනුව හිතලා ව්යාපාරයක් පටන් ගන්න එක. බොහෝ දෙනෙක් හිතනවා Market Research එකක් කරන එක අමාරු වැඩක්, වෙන ආයතනයකට Research එක කරන්න භාර දෙන්න ඕන, වියදම වැඩියි වගේ දේවල්. ඒත් ඇත්තටම Startup එකකදි ඔයාටම වුණත් Market Research එක කරගන්න පුළුවන්.
Business Environment එක නිරන්තරයෙන් වෙනස් වන සුලුයි. ඒ වගේම පාරිභෝගිකයන්ගේ හැසිරීම්, ආකල්ප පවා කාලයත් සමග වෙනස් වෙනවා. කොරෝනාවෛරසය පැතිරුණ කාලේ ඒ වසංගත තත්ත්වය එක්ක ව්යාපාරික පරිසරයේ වෙනස්කම් සිද්ධ වුණා. ඒ වගේම ආර්ථික අර්බුදය එක්ක පාරිභෝගිකයන්ගේ මිල දී ගැනීමේ හැකියාව, ආකල්ප වගේ බොහෝ දේවල් වෙනස් වුණා.
ඒ වගේම නිෂ්පාදනයක් හඳුන්වා දෙන විට එය මොන වගේ එකක් විය යුතු ද කියන එක හරියටම තීරණය කරන එකත් වැදගත්. ඒ වගේම වෙළඳ පොළ ගැන, Target Audience එක ගැනත් තොරතුරු ඔයා අධ්යයනය කරන්න ඕන. නිෂ්පාදනක් හඳුන්වා දුන්නට පසුව එය වෙනස් විය යුතු නම් වෙනස් කිරීමට හැකි වුණත් එයට යම් පිරිවැයක් දරන්න වෙනවා.
එම නිසා Market Research එකක් කරලා නිෂ්පාදනයක් වෙළඳ පොළට හඳුන්වා දෙන එකෙන් ඔයාට අනවශ්ය අමතර පිරිවැයක් වැය වෙන්නේ නැහැ. හිතුමතේ නිෂ්පාදනයක් හඳුන්වාදීලා Fail වෙනවට වඩා දත්ත මත පදනම්වෙලා ව්යාපාරය පටන් ගන්න වැදගත් වෙන්නේ ඒ නිසයි.
ඕනම නිෂ්පාදනයකට ජීවන චක්රයක් (Life Cycle) තියෙනවා. ඒ කියන්නේ ඕනම නිෂ්පාදනයක් කරන්න කලින් ඒ ගැන සංකල්පයක් (Concept) හෝ අදහසක් (Idea) තියෙනවා. ඉන්පස්සේ ඒ සංකල්පය වැඩිදියුණු කරලයි නිෂ්පාදනය වෙළඳ පොළට නිකුත් කරන්නේ. ඊටත් පසුව නිෂ්පාදනයේ Growth Stage එක පටන් ගන්නවා. මේ පියවරෙන් පස්සේ Product එක Maturity Stage එකට ගිහින් Decline වෙන්නත් හැකියාව තිබෙනවා. මේ පියවරයන් තමයි නිෂ්පාදනයක ජීවන චක්රය කියලා හඳුන්වන්නේ.
ඔයා නිෂ්පාදනයක් කරනවා නම්, මේ ජීවන චක්රයේ හැම පියවරකදිම Market Research එකක් කරන්න පුළුවන්. ඔයාට ව්යාපාරයක් පටන් ගන්න ඕන කියලා හිතුණම විවිධ සංකල්ප, අදහස් හිතට එනවා. සමහර විට ආහාර නිෂ්පාදනයක්, නිමි ඇඳුම්, සෙල්ලම් බඩු, පාවහන්, මේ වගේ විවිධ නිෂ්පාදන ගැන අදහස් ඔයාට තියෙන්න පුළුවන්. මේ වගේ අවස්ථාවක ඔයාට පුළුවන් ව්යාපාරයෙන් හොඳ ආදායමක් ලබන්න පුළුවන් මොන නිෂ්පාදනය විකිණුවොත් ද කියන එක ගැන Market Research එකක් කරන්න. ඒකට ඔයා අදාළ Target Audience එකේ අදහස් අරගන්න අවශ්යයි.
ඉන්පස්සෙ පියවර වෙන නිෂ්පාදනය වෙළඳ පොළට හඳුන්වාදීමේදිත් ඊට පෙර Market Research එකක් කරන්න හැකියාව තියෙනවා. ඔයා Burger Shop එකක් නම් පටන් ගන්නේ පාරිභෝගිකයන් ඒ Burgerවලට මොන තරම් කැමති ද, වෙළඳ පොළේ තිබෙන අනිත් බර්ගර් නිෂ්පාදන සමග ඔයාගේ නිෂ්පාදනය මොන මට්ටමේ ද තියෙන්නේ, නිෂ්පාදනවල තියෙන අඩුපාඩු මොනවද, කොහොමද ඔයාගේ නිෂ්පාදනය තවදුරටත් වැඩිදියුණු කරන්නේ, මෙන්න මේ වගේ දේවල් ගැන Market Research එකක් කරන්නත් ඔයාට පුළුවන්.
මේ වෙනුවෙන් Product Test එකක් කරන්න හැකියාව තියෙනවා. ඔයාට කරන්න තියෙන්නේ පුද්ගලයෝ කීප දෙනෙක්ට විවිධ වර්ගයේ බර්ගර් ආහාරයට ගන්න දෙන එක. ඉන්පස්සේ ඔවුන්ගෙන් ඒ බර්ගර් ගැන අදහස් අරගන්න. ඒ අදහස් අනුව කොහොමද නිෂ්පාදනය වැඩිදියුණු කරන්නේ, මොනවද තියෙන අඩුපාඩු, කියන එක ඔයාට තීරණය කරන්න පුළුවන්. ඒ අනුව ඔයාට පුළුවන් Spicy ගතිය වැඩි කරන්න ඕන නම් එහෙම කරන්න, බර්ගර් එකේ ප්රමාණය වැඩි කරන්න වගේ දේවල් කරන්න. දැන් මේ නිෂ්පාදනය වෙළඳ පොළට නිකුත් කරන්නේ ඔයා හොඳ ආත්ම විශ්වාසයක් ඇතිව. මොකද Product Test එකක් කරලා ඒකෙන් ලැබුණ ප්රතිචාර අනුව ඔයා වඩාත් හොඳ නිෂ්පාදනයක් තමයි දැන් විකුණන්නේ. එතකොට බර්ගර් ව්යාපාරය
ව්යාපාරයක් පටන් ගන්නකොට ගොඩක් දෙනෙක් කරන ලොකු වැරැද්දක් තමයි Market Research එකක් නොකර තමන් අනුමාන කරන දේවල් අනුව හිතලා ව්යාපාරයක් පටන් ගන්න එක. බොහෝ දෙනෙක් හිතනවා Market Research එකක් කරන එක අමාරු වැඩක්, වෙන ආයතනයකට Research එක කරන්න භාර දෙන්න ඕන, වියදම වැඩියි වගේ දේවල්. ඒත් ඇත්තටම Startup එකකදි ඔයාටම වුණත් Market Research එක කරගන්න පුළුවන්.
Market Research එකක් කිරීමේ වැදගත්කම
Business Environment එක නිරන්තරයෙන් වෙනස් වන සුලුයි. ඒ වගේම පාරිභෝගිකයන්ගේ හැසිරීම්, ආකල්ප පවා කාලයත් සමග වෙනස් වෙනවා. කොරෝනාවෛරසය පැතිරුණ කාලේ ඒ වසංගත තත්ත්වය එක්ක ව්යාපාරික පරිසරයේ වෙනස්කම් සිද්ධ වුණා. ඒ වගේම ආර්ථික අර්බුදය එක්ක පාරිභෝගිකයන්ගේ මිල දී ගැනීමේ හැකියාව, ආකල්ප වගේ බොහෝ දේවල් වෙනස් වුණා.
ඒ වගේම නිෂ්පාදනයක් හඳුන්වා දෙන විට එය මොන වගේ එකක් විය යුතු ද කියන එක හරියටම තීරණය කරන එකත් වැදගත්. ඒ වගේම වෙළඳ පොළ ගැන, Target Audience එක ගැනත් තොරතුරු ඔයා අධ්යයනය කරන්න ඕන. නිෂ්පාදනක් හඳුන්වා දුන්නට පසුව එය වෙනස් විය යුතු නම් වෙනස් කිරීමට හැකි වුණත් එයට යම් පිරිවැයක් දරන්න වෙනවා.
එම නිසා Market Research එකක් කරලා නිෂ්පාදනයක් වෙළඳ පොළට හඳුන්වා දෙන එකෙන් ඔයාට අනවශ්ය අමතර පිරිවැයක් වැය වෙන්නේ නැහැ. හිතුමතේ නිෂ්පාදනයක් හඳුන්වාදීලා Fail වෙනවට වඩා දත්ත මත පදනම්වෙලා ව්යාපාරය පටන් ගන්න වැදගත් වෙන්නේ ඒ නිසයි.
Market Research එකක් කළ යුත්තේ ව්යාපාරයේ කුමන අවස්ථාවලදී ද?
ඕනම නිෂ්පාදනයකට ජීවන චක්රයක් (Life Cycle) තියෙනවා. ඒ කියන්නේ ඕනම නිෂ්පාදනයක් කරන්න කලින් ඒ ගැන සංකල්පයක් (Concept) හෝ අදහසක් (Idea) තියෙනවා. ඉන්පස්සේ ඒ සංකල්පය වැඩිදියුණු කරලයි නිෂ්පාදනය වෙළඳ පොළට නිකුත් කරන්නේ. ඊටත් පසුව නිෂ්පාදනයේ Growth Stage එක පටන් ගන්නවා. මේ පියවරෙන් පස්සේ Product එක Maturity Stage එකට ගිහින් Decline වෙන්නත් හැකියාව තිබෙනවා. මේ පියවරයන් තමයි නිෂ්පාදනයක ජීවන චක්රය කියලා හඳුන්වන්නේ.
ඔයා නිෂ්පාදනයක් කරනවා නම්, මේ ජීවන චක්රයේ හැම පියවරකදිම Market Research එකක් කරන්න පුළුවන්. ඔයාට ව්යාපාරයක් පටන් ගන්න ඕන කියලා හිතුණම විවිධ සංකල්ප, අදහස් හිතට එනවා. සමහර විට ආහාර නිෂ්පාදනයක්, නිමි ඇඳුම්, සෙල්ලම් බඩු, පාවහන්, මේ වගේ විවිධ නිෂ්පාදන ගැන අදහස් ඔයාට තියෙන්න පුළුවන්. මේ වගේ අවස්ථාවක ඔයාට පුළුවන් ව්යාපාරයෙන් හොඳ ආදායමක් ලබන්න පුළුවන් මොන නිෂ්පාදනය විකිණුවොත් ද කියන එක ගැන Market Research එකක් කරන්න. ඒකට ඔයා අදාළ Target Audience එකේ අදහස් අරගන්න අවශ්යයි.
ඉන්පස්සෙ පියවර වෙන නිෂ්පාදනය වෙළඳ පොළට හඳුන්වාදීමේදිත් ඊට පෙර Market Research එකක් කරන්න හැකියාව තියෙනවා. ඔයා Burger Shop එකක් නම් පටන් ගන්නේ පාරිභෝගිකයන් ඒ Burgerවලට මොන තරම් කැමති ද, වෙළඳ පොළේ තිබෙන අනිත් බර්ගර් නිෂ්පාදන සමග ඔයාගේ නිෂ්පාදනය මොන මට්ටමේ ද තියෙන්නේ, නිෂ්පාදනවල තියෙන අඩුපාඩු මොනවද, කොහොමද ඔයාගේ නිෂ්පාදනය තවදුරටත් වැඩිදියුණු කරන්නේ, මෙන්න මේ වගේ දේවල් ගැන Market Research එකක් කරන්නත් ඔයාට පුළුවන්.
මේ වෙනුවෙන් Product Test එකක් කරන්න හැකියාව තියෙනවා. ඔයාට කරන්න තියෙන්නේ පුද්ගලයෝ කීප දෙනෙක්ට විවිධ වර්ගයේ බර්ගර් ආහාරයට ගන්න දෙන එක. ඉන්පස්සේ ඔවුන්ගෙන් ඒ බර්ගර් ගැන අදහස් අරගන්න. ඒ අදහස් අනුව කොහොමද නිෂ්පාදනය වැඩිදියුණු කරන්නේ, මොනවද තියෙන අඩුපාඩු, කියන එක ඔයාට තීරණය කරන්න පුළුවන්. ඒ අනුව ඔයාට පුළුවන් Spicy ගතිය වැඩි කරන්න ඕන නම් එහෙම කරන්න, බර්ගර් එකේ ප්රමාණය වැඩි කරන්න වගේ දේවල් කරන්න. දැන් මේ නිෂ්පාදනය වෙළඳ පොළට නිකුත් කරන්නේ ඔයා හොඳ ආත්ම විශ්වාසයක් ඇතිව. මොකද Product Test එකක් කරලා ඒකෙන් ලැබුණ ප්රතිචාර අනුව ඔයා වඩාත් හොඳ නිෂ්පාදනයක් තමයි දැන් විකුණන්නේ. එතකොට බර්ගර් ව්යාපාරය සාර්ථක වෙන්න තියෙන ඉඩකඩ ගොඩක් වැඩියි.
ඉන්පස්සේ Market Research එකක් කරන්න තව අවස්ථාවක් එනවා. ඒ තමයි ඔයාගේ ව්යාපාරය දැන් ටික ටික වර්ධනය වෙන අවස්ථාව. මෙතැනදි ඔයාට පුළුවන් ඔයාගේ Burger Shop එකෙන් බර්ගර් කන්නම පාරිභෝගිකයෝ එන්නේ ඇයි කියන හේතුව ගැන Research එකක් කරන්න. සමහරවිට ඒක ඔයාගේ නිෂ්පාදනයට ආවේණික රසයක් නිසා වෙන්න පුළුවන්. නැත්නම් ප්රමාණය, නැවුම් බව මේ කුමක් හෝ හේතුවක් වෙන්න පුළුවන්.
මේ හේතු නිසා ඔයාගේ බර්ගර් මිලට ගන්න එක ඔවුන් වියදම් කරන මුදලට සරිලන වටිනාකමක් එක් කරනවා කියලා ඔවුන් දන්නවා. ඔයාට මේ හේතු හරහා ඔයාගේ නිෂ්පාදන ප්රවර්ධනය කරන්න පුළුවන්. දැන් ඔයාගේ ව්යාපාරය වේගයෙන් වර්ධනය වෙන අවධියේ තියෙන්නේ. ඊළඟට Maturity Stage එක. මේ අවධියේදී විවිධ ගැටලු මතු වෙන්න පුළුවන්. ඒත් ඔයා උත්සහ කරන්න ඕන ඔයාගේ ව්යාපාරයේ වර්ධනය දිගටම පවත්වාගෙන යන්න.
මේ වෙනකොට ඔයාගේ ව්යාපාරය වටා එක්වුණ පාරිභෝගික පිරිසක් ඉන්නවා. ඔයා ඒ පාරිභෝගිකයන්ගේ Customer Satisfaction එක ගැන සැලකිලිමත් වෙන්න ඕන. ඔවුන් මේ වෙනකොට බර්ගර්වලට තියෙන කැමැත්ත අඩුවෙලා ද, වැඩිවෙලා ද, Service එක ගැන ඔවුන් තෘප්තිමත් ද මේ හැම දෙයක් ගැනම ඔයා අවධානය යොමු කරන්න ඕන. ඒ වගේම Offers, Promotion ගැන පවා මේ අවධියේදි අවධානය යොමු කළ යුතුයි. Customer Satisfaction එක ඒ මත පවා රඳා පවතිනවා.
මෙවැනි අවස්ථාවක කරන Market Research එකකින් ඔයාට තීරණය කරන්න පුළුවන් පාරිභෝගිකයන් වැඩිය කැමති නැති බර්ගර් වර්ගයක් තියෙනවා නම් ඒකෙ අලෙවියත් අඩු නම්, ඒ නිෂ්පාදනය දිගටම කරගෙන යනව ද නැත්නම් වැඩිදියුණු කරනව ද, නතර කරනව ද කියලා.
සාමාන්යයෙන් හැම බහු-ජාතික සමාගමක්ම (Multi-national Company) වගේ මේ විදියේ Market Research කරනවා. තමන්ට හිතෙන දේ අනුව තීරණ නොගෙන සමීක්ෂණ කරලා ඒ මගින් ලැබෙන දත්ත යොදාගන්න නිසයි ඔවුන් දිගටම වෙළඳ පොළ තුළ තමන්ගේ තැන රැකගන්නේ. ඔයා Market Research එකක් කරන එකෙන් ඔයා ව්යාපාරය වෙනුවෙන් ආයෝජනය කරන මුදල ප්රයෝජනවත් විදියට ආයෝජනය කරන්න පුළුවන්.
Startup Market Research එකකදි මුලින්ම කළ යුත්තේ කුමක් ද?
මෙහෙම හිතන්න. ඔයා Gym එකකට යනවා. එතකොට මුලින්ම බලනවා ඔයාගේ දැන් ශරීරයේ බර කීයක් විතර තියෙනව ද කියලා. ඔයාට ශරීරයේ තරබාරු බව අඩු කරගන්න ඕන නම් බර සහ අදාළ අනික් සාධක ගැන සලකා බලලා එතැන ඉන්න උපදේශකවරයෙක් ඔයා කරන්න ඕන Workout මොනවද, කෑම පාලනය කරන්න ඕන ආකාරය ඔක්කොම කියලා දෙනවා.
ඒ වගේ තමයි ව්යාපාරයකදිත් කටයුතු කරන්න ඕන. ව්යාපාරිකයා මුලින්ම දැනගන්න ඕන තමන්ගේ ව්යාපාරයේ වර්තමාන තත්ත්වය මොකක්ද, කොතැනද ඒක ස්ථානගතවෙලා තියෙන්නේ කියන එක. තමන්ගේ Market Position එක මොකක්ද කියන එක වගේම තමන්ගේ තරගකාරී ව්යාපාරවල තත්ත්වය කොහොමද කියන එක පවා Market Research එකක් කරද්දි දැනගන්න ඕන. එතකොටයි තමන්ගේ ව්යාපාරය කොතැනකට ද ගෙනියන්න ඕන කියන එක ගැන තීරණයක් ගන්න හැකියාව ලැබෙන්නේ.
දැන් ඔයාට පුළුවන් ඔයාගේ ව්යාපාරික ඉලක්කවලට යන්න කරන්න ඕන දේවල් හිතලා බලන්න. Market Research එකකින් තමයි ඒ කරන්න ඕන දේවල් මොනවද කියලා ඔයාට හරි අදහසක් ගන්න ලැබෙන්නේ. ඔයාගේ ව්යාපාරික ස්ථානය පිහිටලා තියෙන්නේ සමහර විට වැඩි පිරිසක් යන එන ප්රදේශයක නොවෙන්න පුළුවන්. ඒ වගේ වෙලාවට කරන්න ඕන මොකක්ද කියන අදහස් ගන්න ලේසි වෙනවා ඔයා Market Research එකක් කළා නම්. ඔයාගේ තරගකරුවෙක්ට බිස්නස් වැඩි වෙන්නත් ඔයාට අඩු වෙන්නත් හේතු මොනවද කියලා Research කළාම ඔයාට නිකන්ම උත්තරය ලැබෙනවා.
මූලික අදියරවලින් පසු Market Research එකක් කිරීමේදී සැලකිලිමත් විය යුත්තේ මොනවා ගැන ද?
ව්යාපාරයක මූලික අදියරවලින් පසුව එය Next Stage එකට ගෙනියන එක ගැනයි හැමෝම හිතන්නේ. ඒක ලේසි වැඩක් නෙමෙයි. විවිධ ගැටලු තියෙන්න පුළුවන්. ව්යාපාරය ඊළඟ තැනට ගෙනියන්න ඔයාට තියෙන ගැටලු මොනවද කියලා මුලින්ම හඳුනාගන්න. ඒක තමයි Research Problem එක කියන්නේ. ඒ අනුව එයට විසඳුමක් සොයාගත යුතුයි.
සමහරවිට ඔයාට තියෙන ප්රශ්නෙ අලෙවිය දෙගුණයකින්, තුන්ගුණයකින් වැඩි කරගන්නේ කොහොමද කියන එක වෙන්න පුළුවන්. තව කෙනෙක්ට තමන්ගේ තරගකාරී ව්යාපාරය නිසා ඉදිරියට යන්න අපහසුතා ඇති. එතකොට ඒ වෙනුවෙන් උපක්රමශීලීව ඔයාගේ නිෂ්පාදන ප්රවර්ධනය කරන්න වෙනවා.
ඔයාගේ Research Problem එක හරියට හඳුනාගත්තට පස්සෙ තමයි ඒ Market Research එකට සහභාගී කරවගන්න ඕන පාරිභෝගිකයන්ව ද, ව්යාපාරික තරගකරුවන් ද, ව්යාපාරයේ කොටස්හිමියන් ද කියලා හරියටම තීරණය කරන්න පුළුවන්කම ලැබෙන්නේ.
Market Research ගැන තිබෙන වැරදි මත මොනවද?
- Research එකක් කිරීම අධික වියදම් සහිතයි.
- Market Research එකක් ටිකක් ලොකුවට කළ යුතුයි
- Market Research කරන්නේ ලොකු ලොකු ආයතන පමණයි.
මේ තියෙන්නේ ගොඩක් දෙනෙක් Market Research එකක් සම්බන්ධයෙන් දරන වැරදි මත කිහිපයක්. Startup එකක් කරන ඔයාට Market Research එකක් කරන්න ලොකු වියදමක් දරන්න ඕන නැහැ. අනික අලුතෙන් පටන් ගන්න ව්යාපාරයක් Market Research එකක් නොකර ඒක පටන් ගන්නවා කියන්නේම Fail වෙන්න තියෙන ඉඩකඩත් වැඩියි.
ඔයාට පුද්ගලයන් 30 දෙනෙක් විතර හොයාගන්න අපහසු වෙන්නෙ නැහැ. ඔයා දන්න කියන අය අතරේ ඉන්නෙත් යම් විදියක පාරිභෝගික පිරිසක්. ඉතින් ඔවුන්ගෙන් ඔයා කරන්න හිතන් ඉන්න ව්යාපාරය ගැන කතා කරලා අදහස් දැනගන්න හැකියාව තියෙනවා. ඔයා ව්යාපාරයක් පටන් ගන්න යනවා කියලා නොකිව්වත් ව්යංගයෙන් වුණත් ඔයාට පුළුවන් අවශ්ය තොරතුරු දැනගන්න. එහෙම නැත්නම් සරල Questionnaire එකක් හදලා ඒකෙන් ඔයාට දත්ත එකතු කරගන්න පුළුවන්.
ඔයාට ඒ දත්තවලින් තීරණය කරන්න පුළුවන් ඊළඟට කරන්න ඕන දේවල් මොනවද කියලා තීරණය කරලා ඒවා ක්රියාවට නංවන්න. ඒ නිසා Market Research එකක මුල් අදියරෙන් පසුවත් Research කරන්න අවශ්ය තැන්වලදි එය කරන්න. වැරදි මත නිසා වියදම වැඩිවෙයි, මගේ බිස්නස් එක පොඩි එකක්නේ, ඒකට මොකටද Market Research වගේ දේවල් හිතන්න එපා.
ඔයාට ලැබෙන දත්තවලින් ඔයාගේ නිෂ්පාදනයට කැමති පිරිසේ වයස් කාණ්ඩ, ස්ත්රී පුරුෂභාවය, ආකල්ප ගැන අවබෝධයක් ගත්තම ඔයාට තවත් හොඳින් ව්යාපාරය ඉදිරියට ගෙන යන්න අවශ්ය පියවර ගන්න පුළුවන්.
Market Research එකකට යන වියදම වැඩියි කියන මතය වැරදි මතකක් කියලා මීට ටිකකට කලින් ඔයා කියෙව්වානේ. දැන් හිතන්න ඔයාගේ Startup එකේ ඉන්නේ දෙතුන් දෙනෙක් කියලා Team එකේ. එතැනින් එක්කෙනෙක්ව තනිකරම Market Research එකට දත්ත එක්රැස් කරගන්න, විශ්ලේෂණය කරන්න යොදවන්න පුළුවන් ඒ අදාළ කාලසීමාව තුළ. අවශ්ය වෙලාවට අනිත් අයගේ සහයත් ඔහුට ලබා දෙන්න. එතකොට ඔයාගේ ව්යාපාරය ඇතුළෙ ඉන්න මානව සම්පත්වලින්ම වියදමකින් තොරව Market Research එක කරගන්න පුළුවන්.
ඔයාට හැකියාවක් තියෙනවා නම් ව්යාපාරය තවදුරටත් වර්ධනය වෙද්දි Market Research කරගන්න Consultant කෙනෙක් හෝ Freelancer කෙනෙක්ව සම්බන්ධ කරගන්න. තවත් ඉදිරියට යද්දි Market Research Agency එකකට වැඩේ භාර දීලා කරගන්නත් ඔයාට හැකියාව තියෙනවා.
ඒ නිසා Startup එකක මුල් අවධියේම Agency එකකට Market Research එක භාර දෙන්න ඕන වෙන්නේ නැහැ. ඔයාට ඒකට හැකියාවක් නැත්නම් මුලින් කියලා දුන්නා වගේ වැඩි වියදමකින් තොරව Market Research එකක් කරන්න ඔයාටම පුළුවන්.
දිගුකාලීනව පවතින ශක්තිමත් ව්යාපාරයක් ගොඩනගා ගන්න නම් ව්යාපාරික අදහසට අදාළව පාරිභෝගිකයාට තිබෙන ගැටලු හඳුනාගන්න හැටි, වෙළඳ පොළ සහ තරගකරුවන් ගැන දැනගන්න හැටි වගේ ගොඩක් කාරණා ඔයාට වැදගත් වෙනවා. පහළ Link එක Click කරලා ඔයාට පුළුවන් මේ සම්බන්ධයෙන් තවත් ඔයාගේ දැනුම වැඩි කරගන්න.
https://school.lokubusiness.lk/p/how-to-develop-a-winning-business-idea?affcode=1420258_ghpjvsre