දියුණු වෙන්න ඕන කියන හීනය හිතේ තියාගෙන පොඩියට පටන් ගත්ත ඔයාගේ ව්යාපාරය තාමත් එක තැන නතරවෙලා කියලා හිතෙනවා ද? මාස ගණන්, අවුරුදු ගණන් ගියත් ඔයා සැලසුම් කළ විදියට ව්යාපාරයේ වර්ධනයක් අත්කරගන්න බැරි වුණා නම් ඒකට හේතුව මොකක්ද කියලා සමහරවිට ඔයාට හිතාගන්න අමාරු ඇති.
ඇත්තටම, ව්යාපාරයක දියුණුව මන්දගාමී කරන හේතු එකක් නෙමෙයි කිහිපයක්ම තියෙනවා. ඔයාගේ ව්යාපාරය හිතුව විදියට වර්ධනය කරගන්න අවශ්ය නම් ඒ හැම අංශයක් ගැනම ඔයා සැලකිලිමත් වෙන්න ඕන.
ඔයා හිතන්න, වාහනයක් පිටතින් පේන්න මොන තරම් ලස්සනට තිබුණත් ඒකේ එන්ජින් එක හොඳ තත්ත්වයේ නැත්නම් ඒ වාහනයෙන් ඔයාට කොහේවත් යන්න පුළුවන් ද? බැහැ නේද? ව්යාපාරයක් කියන්නෙත් ඒ වගේ තමයි.
‘A business is a mega system of so many engines which are interconnected to each other.’
ඒ කියන්නේ, ව්යාපාරයක් කියන්නේ එකිනෙකට සම්බන්ධතාවයන් තියෙන එන්ජින් ගණනාවක එකතුවක් කියන එක.
වෛද්යවරයෙක් දන්නවා ඔහු/ ඇය හදාරන්න ඕන විෂයන් මොනවාද කියන එක, ඒ වගේම ඉංජිනේරුවරයෙක්, ගණකාධිකාරීවරයෙක්, මේ වගේ හැම වෘත්තියකම පුද්ගලයෝ දන්නවා ඔවුන් හදාරන්න ඕන විෂයන් මොනවාද කියන එක ගැන. ඔයා මොනම හෝ රැකියාවක් කරන පුද්ගලයෙක් නම් ඒ අදාළ විෂයේ මොන තරම් ගැඹුරට යනවා ද කියන එක තමයි එතැන තියෙන විශේෂත්වය.
ඒත් ව්යවසායකයෙකුට, ව්යාපාරිකයෙකුට තමන් ඒ අදාළ ක්ෂේත්රයේ කොතරම් ගැඹුරට යනවා ද කියන එක විතරක්ම නෙමෙයි වැදගත් වෙන්නේ. ඔයා කොතරම් පුළුල්ව ඔයාගෙ ව්යාපාරයට අදාළ දේවල් ගැන දන්නවා ද කියන එකත් එතැනදි වැදගත් වෙනවා.
ව්යාපාර කළමනාකරණය, අලෙවිකරණය, වගේ උපාධියක් හදාරලා ඉහළ ලකුණු අරගෙන තිබුණත් එවන් පුද්ගලයෙක් පටන් ගන්න ව්යාපාරයක් පවා දියුණු කරගන්න ඔවුන්ට නොහැකි වෙන අවස්ථා තියෙන්නේ ව්යාපාරයකදි එක දෙයක් ගැන විතරක් දැනුම තිබීම ප්රමාණවත් නොවන නිසා. මේ ලිපියේ සඳහන් වුණා ව්යාපාරයක් කියන්නේ එකිනෙකට සම්බන්ධ එන්ජින් ගණනාවක එකතුවක් කියලා. ඒ නිසා ව්යවසායකත්වය
දියුණු වෙන්න ඕන කියන හීනය හිතේ තියාගෙන පොඩියට පටන් ගත්ත ඔයාගේ ව්යාපාරය තාමත් එක තැන නතරවෙලා කියලා හිතෙනවා ද? මාස ගණන්, අවුරුදු ගණන් ගියත් ඔයා සැලසුම් කළ විදියට ව්යාපාරයේ වර්ධනයක් අත්කරගන්න බැරි වුණා නම් ඒකට හේතුව මොකක්ද කියලා සමහරවිට ඔයාට හිතාගන්න අමාරු ඇති.
ඇත්තටම, ව්යාපාරයක දියුණුව මන්දගාමී කරන හේතු එකක් නෙමෙයි කිහිපයක්ම තියෙනවා. ඔයාගේ ව්යාපාරය හිතුව විදියට වර්ධනය කරගන්න අවශ්ය නම් ඒ හැම අංශයක් ගැනම ඔයා සැලකිලිමත් වෙන්න ඕන.
ව්යාපාරයක් කියන්නේ එන්ජින් ගණනාවක එකතුවක්
ඔයා හිතන්න, වාහනයක් පිටතින් පේන්න මොන තරම් ලස්සනට තිබුණත් ඒකේ එන්ජින් එක හොඳ තත්ත්වයේ නැත්නම් ඒ වාහනයෙන් ඔයාට කොහේවත් යන්න පුළුවන් ද? බැහැ නේද? ව්යාපාරයක් කියන්නෙත් ඒ වගේ තමයි.
‘A business is a mega system of so many engines which are interconnected to each other.’
ඒ කියන්නේ, ව්යාපාරයක් කියන්නේ එකිනෙකට සම්බන්ධතාවයන් තියෙන එන්ජින් ගණනාවක එකතුවක් කියන එක.
වෛද්යවරයෙක් දන්නවා ඔහු/ ඇය හදාරන්න ඕන විෂයන් මොනවාද කියන එක, ඒ වගේම ඉංජිනේරුවරයෙක්, ගණකාධිකාරීවරයෙක්, මේ වගේ හැම වෘත්තියකම පුද්ගලයෝ දන්නවා ඔවුන් හදාරන්න ඕන විෂයන් මොනවාද කියන එක ගැන. ඔයා මොනම හෝ රැකියාවක් කරන පුද්ගලයෙක් නම් ඒ අදාළ විෂයේ මොන තරම් ගැඹුරට යනවා ද කියන එක තමයි එතැන තියෙන විශේෂත්වය.
ඒත් ව්යවසායකයෙකුට, ව්යාපාරිකයෙකුට තමන් ඒ අදාළ ක්ෂේත්රයේ කොතරම් ගැඹුරට යනවා ද කියන එක විතරක්ම නෙමෙයි වැදගත් වෙන්නේ. ඔයා කොතරම් පුළුල්ව ඔයාගෙ ව්යාපාරයට අදාළ දේවල් ගැන දන්නවා ද කියන එකත් එතැනදි වැදගත් වෙනවා.
ව්යාපාර කළමනාකරණය, අලෙවිකරණය, වගේ උපාධියක් හදාරලා ඉහළ ලකුණු අරගෙන තිබුණත් එවන් පුද්ගලයෙක් පටන් ගන්න ව්යාපාරයක් පවා දියුණු කරගන්න ඔවුන්ට නොහැකි වෙන අවස්ථා තියෙන්නේ ව්යාපාරයකදි එක දෙයක් ගැන විතරක් දැනුම තිබීම ප්රමාණවත් නොවන නිසා. මේ ලිපියේ සඳහන් වුණා ව්යාපාරයක් කියන්නේ එකිනෙකට සම්බන්ධ එන්ජින් ගණනාවක එකතුවක් කියලා. ඒ නිසා ව්යවසායකත්වය ගැන දැනුමක් තිබීම පමණක් ව්යාපාරයක් දියුණු කරගන්න ප්රමාණවත් වෙන්නේ නැහැ, අලෙවිකරණය පිළිබඳ දැනුම විතරක් ප්රමාණවත් වෙන්නෙත් නැහැ.
උදාහරණ විදියට pricing engine එක, budget engine එක, digital marketing engine එක, sales and marketing engine එක, branding engine එක, people managing engine එක, development strategy engine එක, expansion engine එක, product development engine එක, hiring engine එක, designing engine එක, content development engine එක, මේ වගේ එන්ජින් ගණනාවක් ගැන ඔයා දැනගෙන ඉන්න අවශ්යයි.
ඔයාගේ පරම්පරාවෙන් ලැබුණ ව්යාපාරයක් වුණත් දියුණු කරන්න නම් මේ එන්ජින් පද්ධතිය ගැන හොඳ අවබෝධයක් ඔයාට තියෙන්න ඕන. ඔයා දැකලා ඇති සමහර ව්යාපාර තියෙනවා ඊළඟ පරම්පරාව අතට ඒ ව්යාපාර පත් වුණාම ඒවා කඩාගෙන වැටිලා තියෙනවා. තව සමහර ඒවා දියුණුවෙලා තියෙනවා. වෙනස තියෙන්නේ මේ එන්ජින් පද්ධතිය ගැන තියෙන අවබෝධය මත.
ව්යාපාරවල දියුණුවට බාධා කරන ව්යාපාරිකයන්ගේ මානසිකත්වය
බොහෝ වෙලාවට ව්යාපාරිකයන් දියුණු වෙන්න කැමති වුණත් එක තැනකින් නතර වෙන අවස්ථා තියෙනවා. ඔවුන් එක කෝණයකින් ව්යාපාරය දිහා බලලා තමන්ගේ ව්යාපාරයේ වර්ධනය පටු සීමාවකට කොටු කරගන්නවා.
හිතන්න ඔයා වාහනයකින් කොහේ හරි යන ගමන් ඔයාගේ වාහනේ මඩ ගොඩක නතර වුණා කියලා. ඔයා කොච්චර උත්සහ කළත් වාහනය මඩ ගොඩෙන් ගන්න බැහැ. වාහනේ මඩේ එරිලා තියෙන්නේ. වාහනේ මඩ වගුරෙන් එළියට ගන්න නම් Techniques තියෙනවා. ඔයාගේ ව්යාපාරයත් ඒ වගේ. උපරිම එන්ජින් ප්රමාණයකින්, උපරිම බලයකින් ව්යාපාරය ඉදිරියට ගෙන යන්න කටයුතු කරන්නේ නැත්නම් ඔයාගේ ව්යාපාරයත් මඩේ එරුණ වාහනය වගේ එක තැනක හිර වෙනවා.
සමහර ව්යාපාරිකයෝ හුරුවෙලා ඉන්නවා Comfort Zone එකක් ඇතුළෙ ඉන්න. ලිපියේ කලින් සඳහන් කළ එන්ජින් එකක් හෝ දෙකක් යොදාගෙන ව්යාපාරය ඔවුන් කරගෙන යනවා, ලාබත් ලබනවා. ඒත් එතැනින් එහාට යාමේ මානසිකත්වයක් ඔවුන්ට නැහැ. ඔවුන්ගේ සුවපහසු කලාපය තුළ ඉන්න තමයි ඒ ව්යාපාරිකයන්ට අවශ්ය වෙන්නේ.
“ටවුන් එකේ හැමෝම අපේ බිස්නස් එක ගැන දන්නවා, අහල පහළ ගම්වල මිනිස්සුත් දන්නවනේ,” කියලා මේ මානසිකත්වය එක්ක තමන්ගේ සුවපහසු කලාපයට වෙලා ව්යාපාරය ගැන දන්න මිනිස්සු මාර්ගයෙන් ඉදිරි කාලය යැපෙන්න තමයි ඒ ව්යාපාරිකයෝ උත්සහ කරන්නේ. මොකද ඒ මිනිස්සු නිසා කටින් කට ගිහින් ව්යාපාරය ගැන තව තව අය දැනගන්න නිසා ව්යාපාරය කෙසේ හෝ සුරක්ෂිතව පවත්වාගන්න පුළුවන් වෙයි කියන විශ්වාසය ඒ ව්යාපාරිකයන්ට තියෙනවා. ඒත් ඒක ඔවුන්ගේ දියුණුව, වර්ධනය සීමා කරන්න හේතු වෙනවා.
Growth happens in your uncomfortable zone. ඒ කියන්නේ ඔයාගේ පහසු කලාපයෙන් එපිට, හරියටම කිව්වොත් ඔයා අපහසුයි කියලා හිතන කලාපය ඇතුළෙ තමයි ව්යාපාරයේ වර්ධනය සිදු වෙන්නේ. ඒ නිසා දන්න දේවල් මත විතරක් යැපෙන්නේ නැතුව, ඔයාව පටු සීමාවකට කොටු කරන මානසිකත්වයෙන් මිදිලා ව්යාපාරය දියුණුව කරා ගෙන යන්න ඔයාට හැකියාව තියෙනවා.
දවස් 365න් ව්යාපාරය දියුණුව කරා රැගෙන යමු
දැන් ඔයාට දළ අදහසක් ඇති ව්යාපාරයක දියුණුව ඔයා හිතන විදියට නොවෙන්නේ ඇයි කියන එක ගැන. Loku Business අපි ඒකට විසඳුමක් විදියට ව්යාපාරයක් සම්බන්ධ පැති අංශක 360කින්ම ආවරණය වන ආකාරයට Entrepreneurship 360 Membership Annual Program එකක් හඳුන්වා දෙන්න තීරණය කළා. ව්යාපාරයක් දියුණු කරනවා කියන්නේ එක දවසින් දෙකෙන් සිද්ධ වෙන දෙයක් නෙමෙයි. ඒක නිවැරදි උපාය මාර්ග, නිවැරදි දැක්ම, නිවැරදි තීරණ, සමග බැඳිලා තියෙන දෙයක්. ඒක දිගුකාලීන ක්රියාවලියක්. ලිපියේ සඳහන් වුණ එන්ජින් සියල්ල පණගන්වලා සිද්ධ කරන්න ඕන කාර්යක්.
මෙතෙක් කාලයක් එක තැන නතරවෙලා තිබුණ ඔයාගේ ව්යාපාරය පියවරෙන් පියවර ඊළඟ තලයට රැගෙන යන්න මේ වැඩසටහනට පුළුවන්. වැඩසටහනේ අන්තර්ගතය වගේම ඔයාට මේ වැඩසටහනෙන් ලැබෙන සුවිශේෂ වරප්රසාද ගැන දැනගන්න පහළ Link එක Click කරන්න.
https://school.lokubusiness.lk/p/entrepreneurship-360?affcode=1420258_ghpjvsre