එක්සත් ජනපදයේ කළ එක්තරා සමීක්ෂණයකින් හෙළි වී තිබෙනවා සාමාන්‍යයෙන් පුද්ගලයෙකු දිනකට 344 වතාවක් තම දුරකතනය පරීක්ෂා කරන බව. ඔයාම හිතලා බලන්න කිසිම හේතුවක් නොමැතිව ඔයාගේ ජංගම දුරකතනයේ තිබෙන Apps කී වතාවක් ඔයා ක්ලික් කරනවා ද කියලා. 

ඒ වගේම තමයි සුපිරි වෙළඳසැල්වලින් පාරිභෝගිකයෝ භාණ්ඩ මිල දී ගැනීමේ රටා අධ්‍යයනය කරලා පර්යේෂකයන් සොයාගෙන තිබෙනවා 70% කට වැඩි පිරිසක් සෑම විටම තමන් වෙනදා මිල දී ගන්නා දෙයම මිල දී ගැනීමට පුරුදු වී සිටින බව. ඒ අනුව නව සන්නාමයකට හෝ නව නිෂ්පාදනයකට නැඹුරු වීමේ ප්‍රවණතාව 30% කටත් වඩා අඩු අගයක තිබෙන්නේ. 

Google, Facebook වගේ සමාගම් ලෝකයේ බිහි වුණත් මිනිස්සු Google, Facebookවලින් ඈත් වෙන්නේ නැහැ. මේ හැම දෙයකටම හේතුව තමයි, ලෝකයේ ජනප්‍රිය නිෂ්පාදන බිහි වී ඇත්තේ මනෝවිද්‍යාව (psychology) අනුව යමින් මිනිස් මනස ඒ ඒ නිෂ්පාදනවලට ඇබ්බැහි කරවන ආකාරයට. මේ ගැන අධ්‍යයනය කරලා Nir Eyal ලියූ පොතක් තියෙනවා. Hooked කියන මේ පොතේ විස්තර කරනවා කොහොමද මේ විදියට මිනිස්සු නැවත නැවත එකම නිෂ්පාදනය මිල දී ගන්න ඇබ්බැහි කරවන්නේ කියලා.

ඔයා ව්‍යවසායකයෙක්, ව්‍යාපාරිකයෙක්, Product Designer කෙනෙක් නම් කොහොමද මිනිස්සුන්ව ඇබ්බැහි වෙන විදියෙ නිෂ්පාදන කරන්නේ කියලා දැනගන්න මේ ලිපිය වැදගත් වෙනවා. ඔයා පාරිභෝගිකයෙක් නම්, කොහොමද වෙළඳ සන්නාම තමන්ගේ නිෂ්පාදන කෙරෙහි ඔයාව ඇබ්බැහි කරවා තබාගන්නේ කියලා දැනගන්න මේ ලිපිය වැදගත් වෙනවා.

මිනිසුන් නිෂ්පාදනවලට ඇබ්බැහි කරවන පියවර 04

Hooked කියන පොතට අනුව, මිනිසුන්ව නිෂ්පාදනයකට ඇබ්බැහි කර ගන්නා පියවර 04ක් තිබෙනවා.

01. Trigger

ඕනෑම “Hook” එකකට “Trigger” එකක් තිබිය යුතුයි. Trigger එකක් කියන එකේ සරල අදහස වෙන්නේ පාරිභෝගිකයෝ ඊළඟට කරන්න ඕන මොකක්ද කියන එක පාලනය කිරීම. Trigger වර්ග ප්‍රධාන වශයෙන් කොටස් 02කට බෙදෙනවා.

1. External Triggers
පාරිභෝගිකයෙක් ඊළඟට කරන්න ඕන මොකක්ද කියන එක පිළිබඳව ඔවුන්ව පොලඹවන දේවල් බාහිර පරිසරයේම තියෙනවා. ඒ දේවල් තමයි External Triggers කියලා හඳුන්වන්නේ. 

Buy Now, Click Here, Swipe Up, Play this, Pay now, Open here, Call now වගේ දේවල් අන්තර්ජාලය භාවිත කරන ඕනම කෙනෙක් දැකලා ඇති. මේ දේවල් තමයි External Triggers කියන්නේ.

ඊළඟට කරන්න ඕන දේ සම්බන්ධයෙන් පාරිභෝගිකයන්ව පොලඹවන්න External Trigger එකක් හදන එක අමාරු දෙයක් නෙමෙයි.

2. Internal Triggers

මේක External Trigger එකක් හදනවා වගේ පහසු දෙයක් නෙමෙයි. Product එකක් නැත්නම් service එකක් පාවිච්චි කරන්න පාරිභෝගිකයන්ගේ මනසට උනන්දුවක් ඇති කරන එක තමයි මෙතැනදි වෙන්නේ. ගොඩක් වෙලාවට මිනිස්සුන්ගේ හැඟීමක් (Emotion) තමයි Internal trigger එකක් කියලා හඳුන්වන්නේ. 

මේකේ විශේෂත්වය තමයි ඒ emotion එක ගොඩක් වෙලාවට සෘණාත්මක හැඟීමක් (negative emotion) වීම. ඒ කියන්නේ, තනිකම (Loneliness), අතෘප්තිය (Dissatisfaction), අවිනිශ්චිතතාව (Uncertainty),  කම්මැලිකම (Boredom), දුක (Sadness) වගේ හැඟීම් තමයි Internal Triggers විදියට හඳුන්වන්නේ. 

යම් පුද්ගලයෙක් රැකියාව කරන වෙලාවෙ විවේකයක් ලැබෙන මොහොතක තනිකමක් දැනුණොත්, ගෙදර ඉන්න කෙනෙක් තමන්ට තනිකමක් දැනුණොත් නිරායාසයෙන්ම Facebook App එකට ගිහින් බලනවා මොනවාද තියෙන්නේ කියලා. යම් දේකට පිළිතුරක් දැනගන්න ඕනේ, නමුත් විශ්වාස නැත්නම් Google search කරනවා. එහෙම නැත්නම් Chatgpt වගේ AI Tool එකක් භාවිත කරනවා. බස් එකක, කෝච්චියක යන එනකොට YouTube වීඩියෝ එකක් හෝ news එකක් බලනවා. රැකියාවට ගිහින් ගෙදර ආවම උදේ ඉඳලා හවස් වෙනකම් තිබුණ ආතතිය නැති කරගන්න රාත්‍රියේ Netflix බලනවා. තමන්ව කාටවත් වැදගත් නැහැ වගේ හැඟීමක් ආවොත් WhatsApp එකට හෝ email එකට ගිහින් බලනවා.

Hooked පොතේ සඳහන් වන්නේ, නිර්මාතෘවරුන් (founders), ව්‍යාපාර හිමිකරුවන්, නිෂ්පාදන නිර්මාණකරුවන් ඔවුන්ගේ නිෂ්පාදනයේ හෝ සේවාවේ ඇති විශේෂාංග (Features) ගැන කතා කරනවාට වඩා පාරිභෝගිකයාට නැවත නැවත එම නිෂ්පාදනය හෝ සේවාව මිල දී ගන්න උනන්දුවක් ඇති කරන Internal trigger එක කුමක් ද කියන එක ගැන කල්පනා කළ යුතුයි කියලා.

02. Action

මිනිසුන්ව ඇබ්බැහි කර තබාගත හැකි දෙවන පියවර වන්නේ ක්‍රියාව (Action) කියන පියවර. මෙයින් අදහස් කරන්නේ, පාරිභෝගිකයාට නිෂ්පාදනය හෝ සේවාව භාවිත කිරීමට ගත හැකි සරලම ක්‍රියාව (simplest action), සරලම හැසිරීම (simplest behaviour) කියන එක. ඒක සංකීර්ණ ක්‍රියාවක් නෙමෙයි. යම් නිෂ්පාදනයක හෝ සේවාවක ප්‍රතිලාභය ලබා ගැනීමට කළ හැකි සරලම දේ තමයි මේ පියවරේදි අදහස් කරන්නේ.

උදාහරණයක් ලෙස scroll කිරීම, search කිරීම, play button එක click කිරීම, like කිරීම, swipe up කිරීම, game එකක් නම් open කිරීම, TV එක නම් on කිරීම

Share this post: