Copy කළ හැක සම කළ නොහැක කිව්වට ඔයාගේ Business එක තව කෙනෙක් Copy කරලා පටන් ගත්තොත් ඒක ඔයාට තර්ජනයක් වෙන්න තියෙන ඉඩ වැඩියි නේද? Loku Business Blog එකෙන් මේ කියලා දෙන්න යන්නේ Copy කරන්න හිතන්නවත් බැරි විදියට තමන්ගේ ව්‍යාපාරයට Monopoly එකක් නිර්මාණය කරගන්නේ කොහොමද කියන එක ගැන. මේක Blue Ocean Strategy එක විදියට හඳුන්වනවා.

ඔයා විසිතුරු පැළ විකුණන Business එකක් පොඩියට පටන් ගත්තා කියලා හිතන්න. ඔයාට Sales හොඳට එන්න පටන් අරන් හැමෝම ඒ ගැන කතා වෙන තැනට ව්‍යාපාරය දියුණු වුණා කියලා හිතමු. ඉන්පස්සේ හතු පිපෙන්න වගේ ඔයාගේ වටපිටාවේ කීප දෙනෙක්ම විසිතුරු පැළ විකුණන්න පටන් ගන්නවා. දැන් තමයි Game එක පටන් ගන්නේ. ඔයා මුලින් Business එක පටන් ගත්තත් දැන් වැඩිම Sales තියෙන්නේ ඔයාව Copy කරලා Business එක පටන් ගත්ත කෙනෙක්ට වෙන්න පුළුවන්.

මෙන්න මේ වගේ අවස්ථාවල සමහර පුද්ගලයෝ මානසිකව කඩා වැටෙනවා, Game එක අතහරිනවා. කොහොමද ව්‍යාපාරයට Entry Barrier එකක් නිර්මාණය කරලා Copy කරන්න අවස්ථාව අහුරලා Monopoly එකක් ගොඩනගා ගන්නේ කියලා Technique 09ක් ඔස්සේ ඔයාට දැන් දැනගන්න පුළුවන්.

1. Intellectual Property Right

Coca-Cola නිෂ්පාදනයට යොදාගන්න Syrup එකට කාබනේට් ජලය එකතු කරලා තමයි Coca-Cola ආයතනය ඒ බීම එක නිෂ්පාදනය කරන්නේ. ඒත් ඒ සිරප් එක හදන්න ගන්න අමුද්‍රව්‍ය මොනවද, කොහොමද ඒක හදන්නේ කියලා දන්නේ ආයතනයේ කිහිප දෙනෙක් විතරයි. ඒ නිසා ඒ සිරප් එක Coca-Cola ආයතනයේ Intellectual Property එකක් එහෙම නැත්නම් බුද්ධිමය දේපළක් වෙනවා.

Pharmaceutical Industry එක ගත්තොත් නිෂ්පාදනය කරන බෙහෙත් ප්‍රධාන කාණ්ඩ 2කට අයත් වෙනවා.

  • Generic Medicines
  • Molecule Medicines

Generic Medicines ඕනම කෙනෙක්ට නිෂ්පාදනය කරන්න අයිතිය තිබෙනවා. නමුත් Molecule Medicines නිෂ්පාදනය කරන්න අයිතිය ඕනම කෙනෙක්ට හිමි වෙන්නේ නැහැ. ඒකට හේතුව යම් බෙහෙතකට අවශ්‍ය අණුවක් Research කරලා හොයාගෙන ඒකට පේටන්ට් අයිතිය අදාළ සමාගම විසින් ලබා ගන්නවා. එතකොට ඒ බෙහෙත ඔවුන්ගේ බුද්ධිමය දේපළක් වෙන නිසා වෙන සමාගමකට ඒක නිෂ්පාදනය කරන්න අයිතියක් හිමි වෙන්නේ නැහැ.

Microsoft Windows කියන්නේ, Microsoft සමාගමේ බුද්ධිමය දේපළක්. ඒ Technology එකම තවත් සමාගමක සේවාවක් විදියට ලබා දෙන්න හැකියාවක් නැහැ.

මේ කිව්ව විදියට රහසිගත තොරතුරු (Confidential Information), Patent එක වගේ ඔයාගේ ව්‍යාපාරය තවත් කෙනෙක්ට Copy කරන්න බැරි වෙන Entry Barriers තව තියෙනවා. Domain Names, Industrial Designs, Inventions, Database Rights, Logo, Trademark, Design Rights, Commercial Secrets, වගේ ඕනම දෙයක් ව්‍යාපාරයක Intellectual Property එකක් වෙන්න පුළුවන්. ඔයාගේ ව්‍යාපාරයේ මේ වගේ Intellectual Properties තියෙනවා නම් ඒවා Entry Barrier එකක් විදියට යොදාගන්න ඔයාට පුළුවන්.

2. Distribution Network

Nokia කාලයක් ජනප්‍රියවෙලා තිබුණත් පසුකාලීනව ඔවුන් අසාර්ථක වුණා. ඒකට හේතුව වුණේ Nokia සමාගම හිතුවා ජංගම දුරකතනයක් මිල දී ගන්න පුද්ගලයෙක් කඩයකට ගියොත් ඉල්ලන්නේ Nokia Phone එකක් විතරයි කියලා. ඒ නිසා Nokia Phones Distribute කරන Network එක, ඒ කියන්නේ Mobile Phone Shop Ownersලා ඇතුළු Retailersලාට ලොකු ලාභයක් ලැබෙන විදියට ගනුදෙනු කරන්න Nokia සමාගම උත්සහ කළේ නැහැ.  Nokia සමාගමේ මේ දුර්වලකම Oppo

Share this post: