අලුතින් ආරම්භ කරන ව්‍යාපාරවලින් පළමු වසර සාර්ථකව සම්පූර්ණ කරන්නේ 10%ක් වගේ සුළු ප්‍රමාණයක් විතරයි කියලා සමීක්ෂණවලින් හොයාගෙන තියෙනවා. එතකොට අලුත් ව්‍යාපාරවලින් 90%ක්ම දෙවනි අවුරුද්දට පිවිසෙන්න කලින්ම අසාර්ථක වෙනවා. ඒක ඉතා විශාල ගණනක්. බලාපොරොත්තු ගොඩක් තියාගෙන මහන්සියෙන් පටන් ගන්න ව්‍යාපාරයක් අවුරුද්දක් ඇතුළතම අසාර්ථක වෙනවා කියන්නේ ඛේදවාචකයක්.

ඒ විතරක් නෙමෙයි සමහර ව්‍යාපාර අවුරුදු කීපයක් හොඳට කරගෙන ගිහින් ඉන්පස්සේ  අසාර්ථක වෙනවා. ආදායම අඩුවෙලා, පාරිභෝගිකයෝ වෙනත් ව්‍යාපාර කෙරෙහි ආකර්ෂණය වෙලා, වගේ ප්‍රශ්න රැසකට මුහුණ දීලා අවසානයේදී සම්පූර්ණයෙන්ම ව්‍යාපාරය කඩා වැටෙනවා. 

“මම අවුරුදු තුනක් බිස්නස් එක කළා, ඒත් පස්සේ වහලා දාන්න වුණා”, “මුලදී කස්ටමර්ස්ලා ආවා. පස්සේ ආවේ නැහැ”, වගේ කතා ඔයාට වුණත් අහන්න ලැබිලා ඇති. ඔයා ව්‍යාපාරයක් ගොඩනගන්න කැමති වුණත්, අසාර්ථක වන දෙයකට ඔයාගේ කාලය හා මුදල් වැය කළොත් ඔයාගේ සම්පූර්ණ ජීවිතේම වෙනස් වෙන්න පුළුවන්. ඒ නිසා මුලින්ම අපි බලමු ව්‍යාපාරයක් අසාර්ථක වෙන්නේ ඇයි කියන එක ගැන.

ව්‍යාපාරයක් අසාර්ථක වීමට බලපාන ප්‍රධාන හේතු 03ක්

ව්‍යාපාරයක් අසාර්ථක වීමට හෝ අපේක්ෂිත වර්ධනයක් නොලැබීමට ප්‍රධාන හේතු තුනක් බලපාන බව හඳුනාගෙන තිබෙනවා. සමහරු ව්‍යාපාරයක් ආරම්භ කිරීමට පෙර සිටම “මේක හරියයි ද, වරදියි ද?” කියලා දෙගිඩියාවෙන් ඉන්නේ. ඒත් ව්‍යාපාරයක් අසාර්ථක වෙන්නේ ඇයි කියලා ඔයා කලින්ම දැනගෙන හිටියොත් ඔයාට ඒ හේතු වළක්වාගෙන ඉදිරියට යන්න පුළුවන්.

01. Game එක හොඳින් තේරුම් නොගැනීම

ව්‍යාපාරයක් පටන් ගන්නවා, ව්‍යවසායකයෙක් වෙනවා කියන්නේ ඔයා නොදන්නා ක්‍රීඩාවක් කියන එක මුලින්ම තේරුම් ගන්න ඕන. ව්‍යවසායකත්වය කියන්නේ, පාසලේ ක්‍රීඩා උළෙලකවත් දුවපු නැති කෙනෙක් එකපාරටම ඔලිම්පික් තරගයකට සහභාගි වෙනවා වගේ දෙයක්. බොහෝ ව්‍යවසායකයින් පළමු වරට ව්‍යාපාරයක් ආරම්භ කරන අය. ඔවුන්ට මින් පෙර ව්‍යාපාරයක් කරලා පළපුරුද්දක් නැහැ. 

ව්‍යාපාර පටන් ගන්න හැමෝම ව්‍යාපාර ගැන දැනුමක් තියෙන, ව්‍යාපාරයක් කරන්න ඕන කියලා පොඩි කාලේ ඉඳලා හිතාගෙන හිටිය අය නෙමෙයි. විවිධ රැකියාවල නිරත වුණ අය, Freelancersලා, ඉගෙනීම අවසන් කළ අය වගේ විවිධ අය එකපාරටම ව්‍යාපාර ආරම්භ කරන්න හිතන අවස්ථා තියෙනවා. එතකොට තමන් නොදන්න ක්‍රීඩාවක් එක වර හොඳින් ක්‍රීඩා කරලා ලකුණු සටහනේ ඉදිරියටම යන්න අමාරුයි කියන එක තේරුම් ගැනීම අත්‍යවශ්‍යයි.

 02. Market එක මොන වගේ ද කියලා හරියටම නොදැන සිටීම

ඔයා ඔයාගේ සමීපතම අය ගැන දන්නා තරමට වෙළඳ පොළ (Market) ගැන දන්නේ නැහැ. ඔයාගේ සමීපතමයෙකුගේ කැමැත්ත, අකමැත්ත, අවශ්‍යතා ඔයා හොඳින් දන්නවා. ඔවුන්  අඳින්න කැමති ඇඳුම්, කන්න කැමති කෑම, අකමැති දේවල්, මේ හැමදෙයක්ම ඔයා හොඳින් අවබෝධ කරගෙන සිටිනවා.

නමුත් ව්‍යාපාරයක් ආරම්භ කරන විට ඒක සැලෝන් එකක්, හාඩ්වෙයා එකක්, උපදේශන සේවාවක්, කෑම කඩයක් හෝ වෙනත් ව්‍යාපාරයක් වුණත් ඔයාට වෙළඳ පොළක් තියෙනවා. ඒ වෙළඳ පොළ, ඒ කියන්නේ ඔයාගේ ගනුදෙනුකරුවන්ව, වෙළඳ පොළ ප්‍රවණතා මේ හැමදෙයක්ම ඔයාගේ සමීපතමයෙකු දන්නා තරමට ඔයා තේරුම් අරගන්න උත්සහ කරන්න ඕන. ඔයා වෙළඳ පොළ ගැන කිසි දෙයක් නොදැන හිතුමතේ ව්‍යාපාරය කරගෙන යනවා නම් ව්‍යාපාරය සාර්ථකව ඉදිරියට ගෙන යන එක පහසු වෙන්නේ නැහැ. 

03. One-man show එකෙන් කණ්ඩායම් ක්‍රියාවලට මාරු නොවීම

පාසල් යන කාලයේ ඉඳලාම විභාග සමත් වීමට, ලකුණු ලබා ගැනීමට, ව්‍යාපෘති කිරීමට අපි හුරුවෙලා ඉන්නේ එකම රටාවකට. කණ්ඩායමක් විදියට එකතුවෙලා වැඩ කරනවා වෙනුවට තනියම වැඩ කරන්න තමයි ගොඩක් දෙනෙක් හුරුවෙලා තියෙන්නේ. 

නමුත් ව්‍යාපාරයකදී, ඔයා කොතරම් දක්ෂ වුවත් ඔයා තනියෙන් කරන දේ පමණක් ප්‍රමාණවත් වන්නේ නැහැ. අවසාන වශයෙන් එය කණ්ඩායම් වැඩක් (Teamwork) විදියටයි ඉදිරියට

Share this post: