ව්යාපාරයක් කරන කෙනෙක්ට තියෙන ලොකුම ප්රශ්නයක් තමයි තමන්ගේ ව්යාපාරය කොහොමද වැඩි වියදමක් නැතුව අතේ තියෙන ගාණට හොඳින් මාකට් කරගන්නේ කියන එක. මේ කියන්න යන කතාව සම්පූර්ණයෙන් කියෙව්වම ඔයාට හිතෙයි මෙච්චර කල් Marketing කියලා හිතාගෙන හිටිය දෙයට වඩා දෙයක් ඔයාටත් කරන්න පුළුවන් කියලා.
Oobah Butler කියන පුද්ගලයා “The Shed” නමින් අවන්හලක් (Restaurant) නිර්මාණය කරලා ඒක ලන්ඩන්වල TripAdvisor හි අංක එකේ අවන්හල බවට පත් කළා. මේකෙ විශේෂත්වය වෙන්නේ එහෙම අවන්හලක් භෞතික වශයෙන් ගොඩනගලා නොතිබුණ එක. ඔයාට හිතන්න පුළුවන් ද මේ වෙනකොට නැති අවන්හලක් TripAdvisor එකෙත් අංක එක බවට පත් කරන්නේ කොහොමද කියලා?
අපි ගොඩක් වෙලාවට හිතනවා ව්යාපාරයක් සාර්ථකව අලෙවිකරණය කරන්න ලොකු මුදලක් වැය කරන්න ඕන කියලා. ඒ වගේම මිල අධික රූපවාහිනී දැන්වීම්, Marketing campaign නොකළොත් ව්යාපාරයක් මාකට් කරගන්න අමාරුයි කියලා හිතනවා. මේ කතාවේ කතානායකයා වන Oobah Butler තමන්ට ආව අදහසක් අනුව Viral Marketing Campaign එකක් කළා. ඒත් ඔහු ඒ වෙනුවෙන් විශාල වියදමක් දැරුවේ නැහැ. අපි බලමු කොහොමද ඒක ඔහු කළේ කියලා.
Oobah Butler, TripAdvisor කාර්යාලයට ගිහින් ‘The Shed’ නමින් තමන්ගේ අවන්හල ලියාපදිංචි කළා. ඒ වන විට ලන්ඩනයේ අවන්හල් 16,100ත් 16,200ත් අතර ප්රමාණයක් තිබුණා. ඔහුගේ ඉලක්කය වුණේ කිසිඳු සැබෑ ආහාරයක් හෝ සේවාවක් නොමැතිව අංක එකේ අවන්හල බවට ඒ අවන්හල පත් කරන්නයි.
ඔහු කළේ හරිම සරල දෙයක්. ඔහුගේ මිතුරන්ට අවන්හල ගැන කියලා ඔහු ඉල්ලීමක් කළා එයට 5 Star Rating එකක් ලබා දෙන්න කියලා. ඒ වගේම අවන්හල ගැන ධනාත්මක ප්රතිචාර (Positive comments) පළ කරන්න කියලත් ඔහු මිතුරන්ගෙන් ඉල්ලා සිටියා.
මේ විදියට ඔහුගේ අවන්හල Star Ratingවලින් ඉහළටම යන්න පටන් ගත්තා. මේ සමගම ඔහු අවන්හල සම්බන්ධ කරගත හැකි තොරතුරු සහිත වෙබ් අඩවියක්ද නිර්මාණය
ව්යාපාරයක් කරන කෙනෙක්ට තියෙන ලොකුම ප්රශ්නයක් තමයි තමන්ගේ ව්යාපාරය කොහොමද වැඩි වියදමක් නැතුව අතේ තියෙන ගාණට හොඳින් මාකට් කරගන්නේ කියන එක. මේ කියන්න යන කතාව සම්පූර්ණයෙන් කියෙව්වම ඔයාට හිතෙයි මෙච්චර කල් Marketing කියලා හිතාගෙන හිටිය දෙයට වඩා දෙයක් ඔයාටත් කරන්න පුළුවන් කියලා.
Oobah Butler කියන පුද්ගලයා “The Shed” නමින් අවන්හලක් (Restaurant) නිර්මාණය කරලා ඒක ලන්ඩන්වල TripAdvisor හි අංක එකේ අවන්හල බවට පත් කළා. මේකෙ විශේෂත්වය වෙන්නේ එහෙම අවන්හලක් භෞතික වශයෙන් ගොඩනගලා නොතිබුණ එක. ඔයාට හිතන්න පුළුවන් ද මේ වෙනකොට නැති අවන්හලක් TripAdvisor එකෙත් අංක එක බවට පත් කරන්නේ කොහොමද කියලා?
අපි ගොඩක් වෙලාවට හිතනවා ව්යාපාරයක් සාර්ථකව අලෙවිකරණය කරන්න ලොකු මුදලක් වැය කරන්න ඕන කියලා. ඒ වගේම මිල අධික රූපවාහිනී දැන්වීම්, Marketing campaign නොකළොත් ව්යාපාරයක් මාකට් කරගන්න අමාරුයි කියලා හිතනවා. මේ කතාවේ කතානායකයා වන Oobah Butler තමන්ට ආව අදහසක් අනුව Viral Marketing Campaign එකක් කළා. ඒත් ඔහු ඒ වෙනුවෙන් විශාල වියදමක් දැරුවේ නැහැ. අපි බලමු කොහොමද ඒක ඔහු කළේ කියලා.
වියදමක් නැතුවම 5 Star Ratings ගත්ත හැටි
Oobah Butler, TripAdvisor කාර්යාලයට ගිහින් ‘The Shed’ නමින් තමන්ගේ අවන්හල ලියාපදිංචි කළා. ඒ වන විට ලන්ඩනයේ අවන්හල් 16,100ත් 16,200ත් අතර ප්රමාණයක් තිබුණා. ඔහුගේ ඉලක්කය වුණේ කිසිඳු සැබෑ ආහාරයක් හෝ සේවාවක් නොමැතිව අංක එකේ අවන්හල බවට ඒ අවන්හල පත් කරන්නයි.
ඔහු කළේ හරිම සරල දෙයක්. ඔහුගේ මිතුරන්ට අවන්හල ගැන කියලා ඔහු ඉල්ලීමක් කළා එයට 5 Star Rating එකක් ලබා දෙන්න කියලා. ඒ වගේම අවන්හල ගැන ධනාත්මක ප්රතිචාර (Positive comments) පළ කරන්න කියලත් ඔහු මිතුරන්ගෙන් ඉල්ලා සිටියා.
මේ විදියට ඔහුගේ අවන්හල Star Ratingවලින් ඉහළටම යන්න පටන් ගත්තා. මේ සමගම ඔහු අවන්හල සම්බන්ධ කරගත හැකි තොරතුරු සහිත වෙබ් අඩවියක්ද නිර්මාණය කළා. එහි සඳහන් දුරකතන අංකයට ඇමතුම් ගලා එන්නට වුණා. මේ හැම ඇමතුමකටම පිළිතුරු දුන්නෙත් ඔහු විසින්මයි.
කෘත්රිම ඉල්ලුමක් නිර්මාණය කිරීම
පාරිභෝගිකයන් ඇමතුම් ලබා දුන් විට බට්ලර්ගේ එකම පිළිතුර වුණේ අවන්හල සම්පූර්ණයෙන්ම ඉදිරි මාස තුන සඳහාම පිරී පවතින බවත් මාස තුනක් යනතෙක් කිසිඳු වෙන් කිරීම් ලබා දීමට නොහැකි බවත් පමණයි. මේ පිළිතුර “The Shed” විශේෂිත සහ ඉහළ ඉල්ලුමක් ඇති ස්ථානයක් බවට හැඟීමක් පාරිභෝගිකයන් තුළ ඇති කළා. ධනවත් පුද්ගලයන් සහ මිලියනපතියන් පවා ඔහුට ඇමතුම් ලබා දී අධික මිලක් ගෙවා හෝ අවන්හල ආහාර ගැනීම සඳහා වෙන් කර දෙන මෙන් ඉල්ලා සිටියා. නමුත් ඔවුන් සියලු දෙනාට ලැබුණ පිළිතුර වුණේ අවන්හල මාස තුනකට පමණ වෙන්වී අවසන් බවයි.
මේ කෘත්රිම ඉල්ලුම නිසා TripAdvisor හි තිබූ දහස් ගණනක් වන අවන්හල් අතරින් අවසානයේ අංක එකේ අවන්හල බවට The Shed අවන්හල පත් වුණා. මේ කතාව Viral වූ නිසාම BBC, CNN වැනි ප්රමුඛ මාධ්ය ආයතන බට්ලර් සමඟ සම්මුඛ සාකච්ඡා කිරීමට පවා පෙලඹුණා.
අමුතු අවන්හලේ භෝජන සංග්රහය
අවන්හල අංක එකට පැමිණි පසු Butler තීරණය කළා ඔහුගේ මේ අවන්හල් සංකල්පයට තිත තැබිය යුතුයි කියලා. ඔහු ඊට පෙර තමාට ඇමතුම් ලබා දුන් පාරිභෝගිකයන් කිහිප දෙනෙකුට “The Shed” හි ආහාර රස බැලීමට අපූරු අවස්ථාවක් ලබා දෙන්නත් තීරණය කළා. මේ ගැන දැනගත් පාරිභෝගිකයෝ කිව්වේ, කීයක් වියදම් වුණත් කමක් නෑ අපිට ඒ අවන්හලට ඇවිත් කෑම කන්න ඕන කියලා.
ඉතින් Butler එම පාරිභෝගිකයන්ව අවන්හලට රැගෙන යන්න ඔහු තවත් අපූරු ක්රමයක් භාවිත කළා. ඔහුගේ මේ අවන්හල විදියට ඔහු හඳුන්වා දෙන්නේ ඔහුගේ නිවසේ ගරාජය. එතැනට පාරිභෝගිකයන්ව රැගෙන ගියොත් ඔවුන් එන්නේ නැති බව දන්න නිසා Butler කළේ පාරිභෝගිකයන්ගේ ඇස් වහලා ඔවුන්ව ගරාජයට රැගෙන යාමට කටයුතු කළ එක. දැන් මේ පාරිභෝගිකයන්ගේ දෑස් බැඳලා නිසා ඔවුන් හිතන්නේ ඔවුන් මේ පය තබන්නේ ලන්ඩනයේ අංක එකේ අවන්හලට කියලා.
ගරාජය වෙත ඔවුන් රැගෙන ගියාම ඔවුන්ට හැඳි, ගෑරුප්පු, පිඟන් ආදී විවිධ උපකරණවල ශබ්ද ඇහෙන්න ගත්තා. Butler ඒ වෙනුවෙන් පාවිච්චි කළේ තවත් අපූරු උපක්රමයක්. ඔහු හැඳි, ගෑරුප්පු, පිඟන්, වීදුරු ආදියේ වගේම කතාබහ කරන ශබ්දත් DJ ශිල්පියෙකු මාර්ගයෙන් ගරාජය තුළ හොඳින් ඇහෙන්නට සැලස්වීම තමයි මෙහිදී සිදු කළේ. ඇස් බැඳගෙන සිටින පාරිභෝගිකයන් ඒ ශබ්දය නිසා හිතුවා මේක ගොඩක් දෙනෙක් කන්න ඇවිත් ඉන්නේ විශාල අවන්හලක් වෙන්න ඕන කියලා.
පසුව පාරිභෝගිකයන්ගේ දෑස් විවෘත කළ Butler ඔවුන්ගෙන් ඇහුවා මේ අවන්හලට කැමති ද කියලා. ඔවුන් සියලු දෙනාම වගේ අවන්හලට කැමති බව ප්රකාශ කළා. ඒක ඔවුන්ට වෙනස්ම අත්දැකීමක් වුණා. අවසානයේ Butler ඔවුන්ට ආහාර ගැනීමට අවස්ථාව ලබා දී ඔවුන් පිටව ගිය පසු The Shed නමින් ලියාපදිංචි කළ අවන්හල වසා දැමුවා.
දැන් ඔයාට තේරෙනවා ඇති Low Cost Marketing කියන්නේ ගොඩක් ප්රබල දෙයක් කියලා. අපි හැමවිටම හිතන්නේ ව්යාපාරයක් මාකට් කරන්න ලොකු මුදලක් යට කරන්න ඕන කියලා. Butler ඔප්පු කරලා පෙන්නුවා ඒ විදියට විශාල මුදලක් වැය නොකර ව්යාපාරයක් අංක එකේ ව්යාපාරයක් බවට පත් කරන්න පුළුවන් කියන එක.
ඔයාගේ ව්යාපාරයේ අලෙවිකරණ කටයුතු සම්ප්රදායික ක්රමවේදවලින් එහාට අරන් ගිහින් නිර්මාණශීලීව කරන්න උත්සහ ගන්න. එතකොට ඔයාටත් පුළුවන් ඉතාම අවම වියදමකින් හෝ වියදමක් නැතිවම ඔයාගේ ව්යාපාරය මාකට් කරන්න.
මේ අපූරු කතාව වගේ Low Cost Marketingවලට අදාළ තවත් දේවල් දැනගන්න අවශ්ය දැනුම පහළ Link එකට ගියොත් ඔයාට ලබාගන්න පුළුවන්, එහි ඇති Free Chapters බලලා අමතර දැනුමක් එක් කරගන්න.
https://school.lokubusiness.lk/p/low-cost-business-development-strategies?affcode=1420258_ghpjvsre