තව අවුරුදු 100කින් විතර ලෝකය මොන වගේ වෙයි ද කියලා කාගෙන් හරි ඇහුවොත්, සමහර විට ඒ පුද්ගලයා කියයි උඩින් යන කාර්, Self driving car, හැම ගෙදරකම රොබෝ කෙනෙක්, විනාඩි ගණනකින් ඕනම රටකට යන්න පුළුවන් විදියෙ අහස් යානා, වගේ දේවල් ඒ කාලේ වෙනකොට තියෙන්න පුළුවන් කියලා. ඒත් එතැන ඔයාට නොහිතුණ වෙනසක් තියෙනවා. මේ හැමදෙයක්ම දැනට දකින්න ලැබෙන නිෂ්පාදනවලම වැඩිදියුණු කළ නිෂ්පාදන කියන එක. වර්තමානයේදි කාර් තියෙනවා, ඒත් ඒවා මහා මාර්ගවල ධාවනය වෙන්නේ. අනාගතයේ උඩින් යන කාර් එකක් නිෂ්පාදනය කළොත් ඒක අලුත්ම නිර්මාණයක් නෙමෙයි වර්තමානයේ පවතින මෝටර් රථයේම වැඩිදියුණු කළ එකක්.

මේකට කියන්නේ තිරස් දියුණුව කියලා. ඒ කියන්නේ දැනටමත් තියෙන අදහසක් තවදුරටත් වැඩිදියුණු කරලා, පුළුල් කරලා දියුණු කිරීම. ඔයාට ව්‍යාපාරයක් වෙනස්ම විදියකට ගොඩනගන්න අවශ්‍ය නම් තිරස් දියුණුවට වඩා ඉදිරියට ඔයා යන්න ඕන. Peter Thiel විසින් රචිත Zero to One පොත ඇසුරෙන් අපි බලමු කොහොමද වෙනස්ම විදියේ ව්‍යාපාරයක් ගොඩනගන්නේ කියලා.

තිරස් දියුණුව සහ සිරස් දියුණුව

මුලින් සඳහන් කළා තිරස් දියුණුව කියන්නේ මොකක්ද කියලා. සරලවම කිව්වොත් දැනට තියෙන නිෂ්පාදනයකම Advanced Version එකක් තමයි තිරස් දියුණුව තුළින් අපිට දකින්න ලැබෙන්නේ. එතැන අලුත් දෙයක් තියෙනවා කියලා කියන්න පුළුවන් වුණත් ඒක 100%ක්ම අලුත් නිෂ්පාදනයක් වෙන්නේ නැහැ. මොකද දැනට තියෙන අදහසක්, නිෂ්ඃපාදනයක් තමයි එතැනදි අලුත් මුහුණුවරකින් වෙළඳ පොළට එන්නේ.

ඔයාට වෙනස්ම විදියක Innovative Business එකක් ගොඩනගන්න අවශ්‍ය නම් ඔයා සිරස් දියුණුවක් සහිත දේවල් වෙළඳ පොළට හඳුන්වා දෙන්න ඕන. උදාහරණයක් සඳහන් කළොත්, ස්මාර්ට් ෆෝන් එක කියන්නේ සිරස් දියුණුවක ප්‍රතිඵලයක්. ස්මාර්ට් ෆෝන් එකක් නැති ලෝකයක ඉඳලා අපි ස්මාර්ට් ෆෝන් එකක් තියෙන ලෝකයකට ගියා.

නමුත් අද වෙනකොට ස්මාර්ට් ෆෝන් එකේ විවිධ Versions නිකුත් වෙනවා. ඒ ඔක්කොම තිරස් දියුණුවේ ප්‍රතිඵල.

ඔයා ප්‍රස්තාරයක් ගැන හිතන්න. ඒකේ X සහ Y කියලා අක්ෂ දෙකක් තියෙනවා. X කියන්නේ තිරස් අක්ෂය. Y කියන්නේ සිරස් අක්ෂය.

තිරස් දියුණුවේදි වෙන්නේ, දැනටමත් වෙළඳ පොළේ තියෙන නිෂ්පාදනයක් තරමක් දුරට expand කිරීමක් හෝ එයම copy කරලා නිෂ්පාදනයක් කිරීම. ඒ කියන්නේ, ප්‍රස්තාරයක එකේ සිට දෙකට, දෙකේ සිට තුනට හෝ තුනේ සිට හතරට යන ගමනක් තමයි එතැන තියෙන්නේ.

ඒත් Y අක්ෂය ගැන හිතලා බලන්න. මුකුත්ම නැති තැනකින්,

Share this post: